|
במאמרים קודמים עסקתי בחשיבות של רתימת האינטרנט לתהליכי פיתוח משאבים לעמותות והאפשרויות השונות העומדות בפני עמותות, בדמות אתר אינטרנט, מאגרי מידע, שיווק ברשתות חברתיות ועוד. כעת, עמותות בישראל יכולות לעשות שימוש בכלי נוסף לחיזוק תהליכי פיתוח משאבים באמצעות תכונה חדשה ברשת הפייסבוק: כפתור 'תרום עכשיו' (באנגלית: Donate Now). כפתור זה מאפשר לגולשים להעביר תרומות לעמותות באופן ישיר דרך דף הפייסבוק של עמותות ודרך פוסטים ומודעות שלהן. בחינת כפתור "תרום עכשיו" החלה למעשה כבר בדצמבר 2013, אז השיקה אותו לראשונה רשת פייסבוק בדפים של 19 עמותות בלבד. אז איך זה עובד? עמותות ומלכ"רים אשר עומדים בקריטריונים שמציבה פייסבוק יכולים להגדיר כפתור הנעה לפעולה 'תרום עכשיו'. בנוסף לכפתור קבוע בחלק העליון של דף העמותה, הכפתור מופיע ליד פוסטים שמעלה העמותה. גולשים יכולים להקליק על כפתור 'תרום עכשיו', ואז לבחור את סכום התרומה אותו הם מעוניינים להעניק ולהזין את פרטי אמצעי התשלום. מחקרים מראים שיותר ויותר תורמים מעניקים תרומות לעמותות באמצעות האינטרנט, עובדה אשר מחזקת את הצורך בשילוב ערוצים וכלים אינטרנטיים בתהליכי גיוס כספים לעמותות. האינטרנט יכול להוות אפיק נוסף לגיוס כספים בדרכים נוספות, וכן לתמוך באפיקים אחרים. לדוגמא, אתר אינטרנט, דף פייסבוק, כתבות המופצות באינטרנט, כל אלו יכולים לספק מידע אשר יסייע לתורמים פוטנציאליים דוגמת קרנות פילנתרופיות בחו"ל אשר שוקלים מענה לבקשה לתרומה שהגישה להם העמותה. עדות לכוח העצום שיתכן לכפתור 'תרום עכשיו' בפייסבוק באה לידי ביטוי בין היתר במאי 2015 כאשר התווסף הכפתור לדף של Internationl Medical Corps, ארגון ללא מטרות רווח שעוסק בהצלת חיים והקלת סבל באמצעות רפואה והכשרה רפואית. הארגון הצהיר כי כל תרומה תועבר לסיוע במאמצי החילוץ והשיקום בנפאל הנדרשים לאחר רעידת האדמה במקום. ההיענות לקריאה היתה עצומה, ותוך יומיים בלבד כחצי מיליון איש תרמו בסכום של מעל 10 מיליון דולר. בכדי שעמותה תוכל לקבל לעשות שימוש בכפתור זה, עליה לעבור הליך אימות של פייסבוק. בין התנאים שמעמידה פייסבוק:
חשוב לתת את הדעת ולהשקיע בדף מעוצב ומותאם לגלישה בסלולר, עם טופס נוח ופשוט למילוי. הדבר יבטיח שגולשים שאכן יביעו נכונות לתרום וילחצו על כפתור 'תרום עכשיו' אכן ישלימו את התהליך. כמו כן, חשוב להבין כי כדי להשיג תוצאות ולראות פירות משמעותיים מכלי זה שמציעה הרשת החברתית צריך לדעת כיצד להגיע לקהל המתאים, כלומר לחשוף את הדף ותכניו באמצעות שיווק ופרסום בפייסבוק ומחוץ לה. |