גיוס כספים מוצלח: 5 כללי הזהב / חני סודרי

 

התחרות על תשומת הלב והתקציב של הקרנות הפילנתרופיות והתורמים – גדולה מאוד. איך תצליחו דווקא אתם לגרוף תשומת לב ותמיכה כספית מבלי "שינפנפו "אתכם? חמישה כללי זהב יסייעו לעמותה שלכם להצליח.

 על שולחנו של כל איש עסקים מצליח שוכבות מאות בקשות לתרומות, מענקים ותמיכה. כל ארגון או קרן פילנתרופית, בארץ או בחו"ל, מתמודדים ממש מדי יום עם פניות רבות מצד עמותות וארגוני צדקה. מרביתן של המטרות ראויות ומוצדקות, אבל התחרות על גיוס תרומות – עצומה. הקרנות, הארגונים ואנשי העסקים בכל זאת נאלצים לבחור ולהעדיף תיק פרויקט אחד על פני אחר. הם שולפים בקשות בודדות מיני רבות, ודווקא להן מאשרים העברה של עשרות ואף מאות אלפי דולרים.

איך נוודא שתצליחו במסע גיוס תרומות? איך תצליחו לרכוש את ליבם, אמונם וכיסם של אנשי העסקים ומנהלי הקרנות? לאחר שנות ניסיון רבות, המלוות במחקר ממושך, ועבודה אל מול עשרות עמותות שונות, למדנו ב"מרכז לגיוס כספים" שמהלך של פיתוח משאבים וגיוס תרומות לעמותות דורש עבודה שיטתית, מעמיקה ומתמשכת.

את אותה מלאכה מקצועית פרטנו לחמישה כללי זהב, אשר יסייעו לבקשה שלכם לגרוף תשומת לב, אהדה, והכי חשוב – תמיכה כספית.

הכלל הראשון במהלך גיוס כספים – שיעורי בית

תרומה כספית הופכת את הקרן או את איש העסקים לשותפים לתהליך. ולפני שהופכים לשותפים – צריך שתהיה התאמה. לפני שאתם מתחילים בכתיבת הבקשה – בדקו היטב מה מטרות הקרן, מה ערכיה, ובמי תמכה בעבר. חשוב שהבקשה תיצור "שידוך ראוי" בין תחומי הענין של הקרן התורמת, לבין מטרות העמותה שלכם. חובה גם שסכום הבקשה שלכם יתאים לסכומי המענק שהקרן מאשרת בדרך כלל (בהתבסס על מענקים שהעבירה בשנים הקודמות).

הכלל השני – כרטיס ביקור

מכתב הבקשה (תיק פרוייקט) הוא כרטיס הביקור שלכם, וה"נציג" שלכם במשרדי הקרן – ולכן חובה שיהיה מצוין. הבקשה צריכה להדגיש את הערכים העומדים בבסיס העמותה שלכם, את עברה של העמותה, את ההצלחות הגדולות (והקטנות), כיצד הפכה העמותה את החיים שסביבה לטובים יותר ותרמה בפעילויותיה לקהילה , ובעיקר – את הייחודיות של העמותה. כמובן שהבקשה צריכה להראות שאתם מעודכנים בכל התפתחות מקצועית וחברתית בתחום לו אתם נותנים סיוע.

הכלל השלישי – יעדים ומטרות

כל גוף תורם ירצה לראות רשימת יעדים (וחשוב לא פחות – ירצה לראות שהעמדתם לנגד עיניכם יעדים ומטרות). העמידו מטרות ריאליות, וכדאי שתבהירו כיצד משתלב סכום הגיוס ביעדים הללו, וכיצד יסייע להגשמתם.

ולאורך הדרך – זכרו את היעדים וההבטחות, ודאגו לעמוד בהם. הצבת יעדים תסייע לכם להשלים פרויקט מוצלח, ותסייע לכם לרכוש את אמונה של הקרן התומכת, שתשמח להעמיד משאבים גם לפרויקטים נוספים של העמותה בשנים הבאות .

הכלל הרביעי – תקציב מפורט

כל ארגון, קרן ואיש עסקים שמים דגש גדול על נושא ה"היתכנות" של הפרויקט. כולם רוצים לתמוך בפרויקט שמתוכנן ומנוהל נכון וחשוב להם לראות שהפרויקט יצליח, ושהכסף שיתרמו יסייע להצלחה.

הבקשה שתגישו צריכה לפרט בדיוק את כל התקציבים הנדרשים, את כל מקורות הגיוס השונים וכיצד ינוצל כל שקל ושקל. הגוף התורם ירצה להבין כיצד יתרומם הפרויקט, את אבני הדרך השונים לאורכו, ואת ה"תשואה" החברתית שיזכה הגוף התורם לראות.

כדאי שתתכוננו לכל שאלה פיננסית – הן בנוגע לתפעול הפרויקט הקיים והן בנוגע לפרויקטים מהעבר, ופרויקטים עתידיים.

הכלל החמישי – מה יוצא להם מזה?

כדאי שתבהירו לקרן איזו מעורבות בפרויקט היא תקבל, לאחר העברת הכסף. הדגש הגדול ביותר בבקשת גיוס כספים צריכה
להיות – מה למעשה יוצא להם מזה? כיצד תהפוך הקרן או איש העסקים את העולם למקום טוב יותר, וצודק יותר, בעזרת התרומות שהועברו לעמותה . חשוב גם להבהיר כיצד דווקא התמיכה בכם תסייע יותר מתמיכות שינתנו לעמותות אחרות .

ולאורך הפרויקט – השאירו את אנשי הקרן מעורבים. העבירו דיווחים ועדכונים על התקדמות הפרויקט, על ההשפעה החיובית ועל ניצול התקציב. התנהלות נכונה לאורך הפרויקט תוודא שהבקשה הבאה תאושר בקלות הרבה יותר.

כיום, שלא כבעבר, פרויקט של גיוס כספים לעמותות ללא מטרות רווח הפך למקצועי לחלוטין, וכזה הנעשה על-ידי אנשי מקצוע בעלי ניסיון, ידע והבנה. נשמח לסייע לכם בכל שאלה ופרויקט. המומחים של המרכז לגיוס כספים יסייעו לכם בכל שלב שבו תזדקקו – החל מהכנת הבקשה, עובר בהגשה וכלה ביצירת שיתוף פעולה עם קרנות פילנתרופיות והשגת התקציבים והמענקים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן