שילוב עדויות ופרסומים על העמותה במכתבי בקשות תרומות לעמותות / חני סודרי

ישנה חשיבות עצומה לרושם שנוצר על העמותה בעיני נציגי קרנות אשר עוברים על בקשות תרומות ותמיכה. סיכוייה של עמותה אשר משדרת רושם של ארגון המנוהל בצורה בלתי מקצועית ובלתי יעילה ובוודאי ארגון שמתנהל באופן בלתי שקוף ומפוקפק קלושים ביותר. קרנות פילנתרופיות תומכות בעמותות שהן סבורות שידעו כיצד לנצל באופן מקסימלי ומיטבי את כספי התרומות, ולא פעם הן מבקשות לעקוב אחר התנהלות הפרויקטים ולוודא כי הכספים מנותבים בהתאם לתוכניות והתקציבים שהוגשו בפניהן במכתב הבקשה.

לכן, לפני יציאה לתהליך של גיוס כספים, מומלץ כי העמותה תאסוף חומרים אשר יתמכו בדימוי חיובי של עמותה אשר פועלת בהצלחה להגשמת המטרות שהיא מציבה, ותורמת לקהילה ולקידום אג’נדות בהתאם לחזון שלה. ניתן לומר כי עבור תורמים פוטנציאליים דוגמת קרנות פילנתרופיות, זהו הדבר העיקרי שברצונם לבדוק – האם העמותה אכן מובילה לשינוי. זוהי אחת הבחינה החשובה ביותר, וישנם אלמנטים שונים במכתב הבקשה אשר יכולים לעזור לקרנות לקבל את התשובה לה, כגון:

  • רמת המקצועיות של המכתב באופן כללי, אילו תכנים מצורפים אליו וכיצד הם מוצגים, האופן בו מנוסחים הטקסטים וכו’.
  • רמת המקצועיות של הכנת תוכנית הפרויקט והתקציב ומידת הריאליות שלהם. עדויות ופרסומים על העמותה לאורך שנות פעילותה ועל פרויקטים ספציפיים שהוציאה לפועל בעבר.

צירוף עדויות ופרסומים על העמותה יכולים להוות אלמנט מכריע עבור הקרן בכדי להעריך את הצלחת העמותה, ומכאן החשיבות הרבה של איסופם כחלק מקדים לתהליך פיתוח משאבים לעמותה. הסיבה לכך שלעדויות ולפרסומים השפעה רבה על הערכת הקרן את העמותה היא שבמגזר השלישי היכולת להעריך הצלחה אינו קל כמו במגזר העסקי שם קל יותר לכמת הישגים. יתרה מכך, לעיתים פרויקטים שמפעילות עמותות הינם תהליכים ארוכי טווח שהשפעתם ניתן להימדד באופן כלשהו רק לאחר שנים.

הקושי של קרנות גובר כשעליהן להשוות בין עמותות שונות המחזיקות פעמים רבות אג’נדות שונות ומניעות תהליכי שינוי נבדלים אלו מאלו. האם באמת ניתן להחליט באופן אובייקטיבי איזו מטרה חשובה יותר מאחרת? ואיזה שינוי חברתי שיצרו שתי עמותות ייחשב הצלחה גדולה יותר? שהרי כל ארגון הינו בעל מאפיינים שונים, פועל באופן שונה, מיטיב עם קהילות בעלות מאפיינים שונים, מתמודד עם אתגרים שונים בדרגות קושי שונות וכו’…

ללא ספק נתונים שאספה העמותה בעצמה לגבי הפרויקטים שניהלה יכולים לעזור ברמה מסוימת על הצלחותיה וכן להעיד על התנהלות תקינה ויעילה המפעילה ביקורת פנימית. עם זאת, לעיתים עדות אישית או פרסום של גורם חיצוני יהיו יעילים אף יותר שכן הם יוסיפו נופך אישי, יעניקו ‘פנים’ לאנשים אשר נהנים מן הפרויקטים של העמותה, יוסיפו אמינות לעמותה, וישימו ‘חותמת’ על הפעילות החשובה שלה.

אם כן, אילו סוגי עדויות ופרסומים יכולות עמותות לצרף למכתבי בקשה בכדי להגדיל את הסיכוי לקבלת תשובה חיובית? להלן כמה דוגמאות:

  • עדויות של פעילים בעמותה (עובדים ומתנדבים).
  • עדויות של אנשים שקיבלו סיוע וחל שינוי בחייהם הודות לפעילות העמותה
  • עדויות של אנשים מובילים בתחום הפוליטי, העסקי, החברתי אשר לקחו חלק בפעילות העמותה בשלב כלשהו, שיתפו עמה פעולה או נחשפו לפעילותה, אם באופן אישי או כמנהלי ארגונים וגופים ששיתפו עמה פעולה.
  • פרסומים בתקשורת הכתובה, הדיגטלית או במדיות משודרות.
  • מחקרים שנערכו על העמותה ופעילותה.

יש להקצות זמן ומשאבים לאיסוף עדויות ופרסומים מסוג זה באופן שוטף בכדי שיהיו זמינים בתהליכי גיוס כספים לעמותה,
ויסייעו להעביר לנציגי קרנות פילנתרופיות את האופן בו הצליחה העמותה ליצור ערך חברתי.

התקשרו עכשיו

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן