מה בין גיוס משאבים לעמותה ובין מעבר בכירים בעולם העסקי לעבודה במגזר השלישי / חני סודרי

 

לאחרונה עסקו מספר כתבות ברשת האינטרנט בשאלה האם כדאי לבכירים בעולם העסקי לעשות את המעבר לעולם המגזר  השלישי ולהפוך למנכ”לי עמותות. אחד הטיעונים נגד הינו שכר מנכ”ל עמותה, אשר נמוך באופן משמעותי מן השכר לו רגילים בכירים בעולם העסקי. מענה הצד השני הינו שהכסף במקרה זה אינו שיקול אלא השיקול הערכי. טיעון נוסף מתייחס לעובדה שמנכ”לי ארגוני המגזר השלישי מתעסקים בסופו של דבר בעיקר בגיוס מענקים לעמותות ולא בתפקיד ניהולי במובן אליו היו רגילים בעולם העסקי. במאמר זה ארצה להתרכז בנקודה שמעלה טיעון זה.

ניהול עמותה בראייה עסקית לשיפור תהליכי גיוס משאבים

מניסיוני לאורך השנים בניהול חברת גיוס כספים לעמותות אני רואה כיצד אופן ההתנהלות של העמותה בפעילותה השוטפת ובהוצאה לפועל של פרויקטים ספציפיים משפיע על תוצאות תהליכי גיוס משאבים. בשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר לחשיבות ששמים קרנות פילנתרופיות, גופים תורמים אחרים ואף תורמים פרטיים (בעלי הון) על התנהלות תקינה ויעילה של העמותה כשיקול עיקרי כאשר הם שוקלים מתן מענק לעמותה. הסיבה לכך היא שברצונם לוודא שבמידה ויעניקו לעמותה כספים, מנהליה ידעו להביא לכך שהם ינוצלו בצורה הטובה ביותר ויביאו לשינוי אמיתי.

התנהלות עמותה אמורה להיות מוכתבת על ידי קווים שמנחה הדרג הניהולי שלה, ובמידה ואין זה המצב, הדבר כשלעצמו מעיד על כישלון ניהולי. בסופו של דבר הדרג העומד בראש העמותה אחראי להצלחתה בכל האספקטים של פעילותה. תורמים פוטנציאלים מבינים זאת ולכן רואים חשיבות רבה בהשגת מידע על העומדים בראש העמותה ונתונים על פעילות העמותה בעבר לפני קבלת החלטה בנוגע להעברת מענק לארגון.

בתהליך גיוס משאבים, גופים דוגמת קרנות פילנתרופיות מבקשים מעמותות להציג מידע על העמותה ומנהליה, הצגת מסמכים, תקציבים וכו’ בכדי להתרשם מן האופן בו היא מנוהלת ופועלת. ישנה חשיבות רבה בהדגשת הצלחות עבר שיסייעו להביא את התורם להגיע למסקנה כי העמותה יודעת להוציא לפועל פרויקטים באופן היעיל ביותר עד לסיומם בהצלחה תוך השגת היעדים שהוצבו.

גיוס כספים זה מקצוע

אם נשווה את העניין לעולם העסקי, אדם יכול להיות מאד מוכשר בתחומו וחברה יכולה להציע מוצרים מעולים, אבל אם אף אחד לא ישמע עליהם היות ולא ישקיעו בפרסום ושיווק, אנשים לא ירכשו את המוצר או השירות המוצע, ובסופו של דבר, העסק יקרוס. ואם נחזור לעולם הפילנתרופי, החזון והפרויקטים של עמותה יכולים להיות ראויים, אך עמותות מצליחות להוציא לפועל פרויקטים ולהביא לשינוי אמיתי רק אם עומד לרשותן ההון הדרוש לשם כך. ובכדי להשיג את ההון הזה, אין מנוס מניהול תהליכי פיתוח משאבים לעמותות על ידי גורם מקצועי ומנוסה.

יש צורך בניהול מתמיד ושוטף על תהליכי גיוס תרומות לעמותות בכדי להבטיח תזרים הון שיאפשר התנהלות תקינה של העמותה. גיוס כספים הוא מקצוע לכל דבר, המצריך הכשרה וניסיון, ויש להשאיר אותו למקצוענים.

תפקיד מנכ”ל עמותה אינו גיוס כספים!

יתכן שכניסת בכירים מן העולם העסקי לעולם המגזר השלישי היא שהביאה מלכתחילה לשינוי בתפיסה ובציפיות מעמותות. בין אם הדבר נכון או שהשינוי נובע מסיבה אחרת, אני סבורה שכניסתם לתפקידי ניהול בעמותות יכולה להביא לשינוי חיובי ולסייע לעמותות להתייעל וכתוצאה מכך גם להשיג הצלחות טובות יותר בתהליכי גיוס כספים. אין ספק שאכן קיימת בקרב עמותות רבות ההנחה המוטעית שתפקיד המנכ”ל היא לגייס כספים עבור העמותה. כניסת אנשי עסקים בכירים לתפקידים מובילים במגזר השלישי הינה דווקא הזדמנות לשנות זאת, ולהטיל על המנכ”ל את המשימה שהוא אכן אמור לבצע – הכתבת אסטרטגיה וקווים מנחים, ופיקוח על התנהלות העמותה בכדי לוודא שהכל אכן מתנהל באופן יעיל ומיטבי בהתאם לאסטרטגיה והקווים הללו.

גיוס כספים אינו צריך להיות תפקיד המנכ”ל. יש להשאיר תפקיד זה לגורם מקצועי, בין אם יהיה זה עובד פנימי בתוך העמותה או גורם חיצוני שיספק שירות זה. כך או כך, חשוב להבין שהעמותה על כל דרגיה צריכה להתגייס בכדי לתמוך בתהליך גיוס המשאבים בכדי שישיג תוצאות מיטביות. על המנכ”ל מוטלת המשימה של הקצאת הסמכויות ופיקוח בכדי לוודא שכל חלק בארגון וכן הגופים החיצוניים ממלאים תפקידם.

פיתוח הכנסות עצמיות לעמותה

ניסיון בעולם העסקי יכול להוות בנוסף הזדמנות לפיתוח ערוץ מימוני נוסף עבור העמותה – הכנסות עצמיות לעמותה. זיהוי הזדמנות ליצירת הכנסה כזו יכולה לסייע להשגת יציבות כלכלית לעמותה. בנוסף, תקציב הכולל הכנסות עצמיות יכול להטות את הכף לחיוב עבור גופים אשר שוקלים מענק תמיכה לעמותה.

 

התקשרו עכשיו

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן