כיצד משפיע קיום עמותות בעלות תחום פעילות זהה על תהליך פיתוח משאבים? / חני סודרי

 

קרנות פילנתרופיות מקבלות בכל שנה מאות ואף אלפי פניות בקשות למימון מעמותות וארגונים אחרים ללא מטרות רווח. לרוב, קרנות מוציאות מעת לעת פרסומים בהן הן מפרטות הוראות הנוגעות להגשת מכתבי בקשה, קריטריונים שונים להגשת בקשות, ובכלל זאת תחומי העניין שלהן. כלומר, תחומים, אג’נדות וקהילות שהן מעוניינות לסייע לקדם.

אמנם תחומי העניין מאפשרים סינון ראשוני של העמותות אשר פונות לקרנות אלו, אך העובדה שקיימות עמותות אשר פועלות במקביל באותן תחומים מביאות לכך שגופים תורמים ובכלל זאת קרנות פילנתרופיות מקבלות עשרות ומאות פניות מעמותות אשר פעולות בתחומים זהים.

מצידן של העמותות, מצב זה משמעו תחרות גבוהה על המשאבים שהקרנות מציעות, וקושי רב יותר בהשגת הצלחות בתהליכי פיתוח משאבים. בסיטואציה זו, על עמותה לוודא כי היא מבדילה עצמה מעמותות אחרות אשר עוסקות בתחום הפעילות שלה, ומבליטה את בקשת המימון שלה מעל אלו של העמותות ‘המתחרות’ מולה.

גיוס כספים מקרנות פילנתרופיות בחו”ל הופך להיות חלק משמעותי בתהליכי פיתוח משאבים של עמותות רבות בישראל, וזאת לאור תרבות הפילנתרופיה בארץ, העדר חקיקה המסדירה את התחום, קושי בהשגת מימון ותמיכה ממשלתית, ובאם העמותה אכן הצליחה להשיג הבטחה למימון, קושי אכן לקבלו על פי לוחות הזמנים שנקבעו במקור. לא פעם, הצלחה בהשגת תמיכה לעמותה מקרן פילנתרופית או מספר קרנות עלולה להיות קריטית להמשך פעילותה של העמותה.

אם כן, כיצד יכולה העמותה להבדיל עצמה מעמותות נוספות אשר חולקות עימה תחום פעילות משותפת ולעיתים אף פרויקטים בעלי מטרות דומות?

נציגי קרנות פילנתרופיות מעיינים כאמור במכתבי בקשה רבים בכל שנה. כדאי לכלול במכתב הבקשה, בייחוד בתיאור העמותה והפרויקט נוסח מקורי ויצירתי, אשר חורג מה’שבלונה’, וכך יעזור ללכוד את תשומת ליבם ולעניין אותם בפרויקט של העמותה. לא פעם קרנות פילנתרופיות מחפשות אחר פרויקטים המציעים פתרונות יצירתיים וחדשניים לבעיות חברתיות לדוגמא, ויטו לרצות לקחת חלק בפרויקט שילהיב אותם ויציג תפיסה שונה וחדשה.

חשוב שתכירו את העמותות האחרות הפעילות בתחומי הפעילות שלכם, ותזהו מהם ההבדלים בין העמותה שלכם ועמותות אחרות הפעילות בתחום זהה לשלכם. זהו מהי הייחודיות של העמותה שלכם, הנקודות בהן העמותה שונה מעמותות אחרות, ומה היתרונות שלה לעומת עמותות אחרות, והביאו זאת לידי ביטוי במכתב הבקשה. בטאו במכתב הבקשה תפיסת עולם ומסר ייחודי של העמותה. הדגישו נקודות חיוביות אופי ובהתנהלות העמותה, פרטו הצלחות והישגים קודמים, וחדדו את התועלת שיביא הפרויקט, כלומר השינוי החיובי שיתרחש בעקבות הפעילות שאתם מקדמים.

בנוסף לביצוע מחקר על עמותות דומות ופעילותן, חשוב לחפש כמה שיותר מידע על הקרן אליה פונים בגיוס תרומות לעמותה. קריאה על הקרן ובדיקת תרומות קודמות שהעניקה, העמותות והפרויקטים בהן תמכה יכולים להעניק לכם אינדיקציה לגבי הדברים שבאמת מעניינים את הקרן, ומה כדאי להדגיש במכתב הבקשה לגבי העמותה שלכם והפרויקט המדובר. נסו להבין מהו הדבר שימשוך את הקרן לרצות ולקחת חלק בפעילות שלכם, ויעניק להם הרגשת שותפות אמיתית בפרויקט ובהישגים העתידיים שלו.

חשוב ביותר לספק מידע ברור ונהיר. השתדלו להימנע מנוסחים מעורפלים וכלליים מדי לגבי מטרות העמותה ואופי הפעילויות שלה. כמו כן, יש לוודא כי התכנים במכתב הבקשה עומדים בקנה אחד עם תכני העמותה כפי שהם מופיעים באתר האינטרנט שלה, בחומרים מודפסים, בכתבות ועוד. אי תאימות עלולה ליצור רושם שלילי ביותר. באם נציגי קרן פילנתרופית יקבלו את הרושם כי נערכה מעין מניפוציה ותכני מכתב הבקשה נוסחו רק לשם גיוס הכספים ואינם משקפים נאמנה את אופי העמותה ופעילותה, הדבר עלול להסב נזק רק לעמותה, לא רק בהיבט של כשלון מאמץ גיוס הכספים, אלא גם למוניטין שלה בעולם הפילנתרופי לטווח הארוך.

 

התקשרו עכשיו

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן