טיפים חשובים לגיוס תרומות לעמותות רשומות / חני סודרי

למגזר השלישי, כלומר לעמותות הרשומות הפועלות למען מטרות חברתיות שונות, יש תפקיד חשוב מאוד ותרומה עצומה לחיים בארץ. מאחר שהמשאב העיקרי של גופים אלה הוא תרומות, עמותה שלא תדע לעשות זאת נכון תיקלע לקשיים כספיים ולא תוכל למלא את ייעודה. בעמוד זה תמצאו טיפים מועילים לגיוס תרומות לעמותות רשומות – מוזמנים ומוזמנות להיעזר בהם.

1. בניית תקציב מפורט ותוכנית עסקית מדויקת

עמותה היא כמובן לא עסק, והמטרה היא לא רווח כספי, אבל למרות זאת מומלץ בחום לבנות תקציב מפורט ולערוך תוכנית עסקית מדויקת. בדרך זו מובטח ראשית כל מיצוי מיטבי של המשאבים הקיימים, ושנית, כשתורמים פוטנציאליים יודעים לאן בדיוק מיועדים כספי התרומות, קל להם יותר לפתוח את הלב ואת הארנק. התוכנית העסקית מהווה בסיס מצוין גם להגדרת יעדים נכונה, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

2. אישור ניהול תקין ושקיפות מלאה

הישראלים מרגישים מחויבים לערבות הדדית ולעזרה לאוכלוסיות מוחלשות, אבל במקביל מגלים חשדנות כלפי עמותות, גם כשהמטרות שלמענן פועלת העמותה קרובות לליבם. אישור ניהול תקין – שניתן ע"י רשם העמותות לאחר בחינה מדוקדקת של אופן התנהלותה ובפרט האפיקים שאליהם מנותבות ההכנסות – מעיד על רצינות ועל אמינות. בנוסף, רצוי להקפיד על שקיפות מלאה, למשל באמצעות אתר שבו ניתן למצוא את כל הפרטים הרלוונטיים אודות העמותה, בעלי התפקידים בה, פועלה והערכים שבשמם היא הוקמה.

3. גיוון

עוד טיפ חשוב הוא לגוון ככל האפשר את מקורות התרומות. כל עמותה יכולה לפנות גם לאנשים פרטיים וגם לחברות וכמובן גם לקרנות פילנתרופיות, גם לגופים בארץ וגם לגופים בחו"ל, גם לתורמים שעשויים להכניס סכום כסף משמעותי וגם למי שיתרמו סכומים צנועים (שבסופו של דבר יצטברו לסכום משמעותי). הגיוון מונע הישענות יתר על מספר מצומצם של מקורות הכנסה, ומגדיל את הסיכוי לגיוס המשאבים הנחוצים.

על-מנת למנוע התפזרות מופרזת, רצוי לתכנן היטב את בניית התמהיל. תוכנית עבודה מסודרת שכוללת הקצאת זמן ומשאבים נוספים לכל אפיק פעולה ולכל קהל יעד אפשרי תבטיח מיצוי כל מקור הכנסה אפשרי, וביעילות מרבית.

4. אירועי התרמה

בישראל רשומות כמה עשרות אלפי עמותות ומדי שנה נפתחות עוד רבות חדשות. חלקן מוכרות מאוד ומנהלות תקציב של מאות מיליוני שקלים – כמו למשל עמותת פתחון לב שבשנת 2021 התקציב שלה עמד על למעלה מ-400 מיליון ש"ח, כשרק כ-280,000 ש"ח, כלומר פחות מ-1%, הגיעו מהממשלה. עמותות אחרות ידועות הרבה פחות, ואחת הדרכים האפקטיביות להגיע לתודעה היא באמצעות אירועי התרמה. ארגון אירוע מסוג זה מחייב ידע, ניסיון ולא פחות חשוב, קשרים. מצד שני אירוע מוצלח עשוי לגייס כספים רבים ולהקל במידה ניכרת על גיוסי התרומות גם בעתיד, כך שמדובר בהשקעה חכמה.

5. לבקש את הסכום הנכון

טיפ נוסף הוא להקדיש תשומת לב גם לסכומים שאותם מבקשים מכל תורם ותורמת אפשריים, בהתאם ליכולות שלהם כמובן. סכום גבוה מדי עלול להרתיע גם את מי שמחובר למטרות של העמותה ורוצה לעזור לה, סכום נמוך מדי עלול להיתפש כלא רציני וגם אם התורמים יסכימו – בקופת העמותה לא יצטבר מספיק כסף למימוש כל הפעולות הרצויות. סכום מדויק יניב מקסימום תועלת.

6. שמירה על קשר עם התורמים

קשה מאוד לגייס תורמים חדשים לעמותה רשומה, וקל יותר לשכנע מי שכבר תרם פעם אחת לעשות זאת פעם נוספת. כמובן שגם השכנוע הנוסף לא מובן מאליו, ויש להשקיע בכך. דרך הפעולה הנכונה היא לשמור על קשר רציף עם התורמים וליידע אותם בדבר פעילות העמותה – ומעת לעת לפנות באופן ישיר לבקשת עזרה. בפרט, ניתן לרתום תורמים ותיקים למטרות ספציפיות, כך שהתמורה לתרומה מתבלטת לעין.

התקשרו עכשיו

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן