חסמים תרבותיים ופסיכולוגיים בתהליכי פיתוח משאבים לעמותות / חני סודרי

 

עמותות רבות מתקשות לנהל תהליכי פיתוח משאבים מצליחים עקב חסמים שונים. חסמים תרבותיים ופסיכולוגיים-רגשיים יכולים
להשפיע על היכולות והמוטיבציה של הצוות העוסק במלאכת גיוס הכספים. להלן כמה דוגמות לחסמים כאלו:

  • קושי להתמודד עם דחייה – חשוב להבין כי התמודדות עם דחייה של בקשות לתרומות ותמיכות היא חלק מתהליך גיוס כספים. תהליך גיוס כספים אינו יכול להיות מנוהל תחת פחד מכישלון. בכדי להבטיח הצלחה של תהליך גיוס כספים, רצוי להגיש בקשות לגופים רבים ושונים כגון קרנות פילנתרופיות, חברות עסקיות, תורמים פרטיים, משרדים ממשלתיים ועוד, מתוך הבנה כי לא כל הבקשות יענו בחיוב. יש לזכור גם כי פעמים רבות עמותות בעלות תחום פעילות זהה מתחרות על אותם כספים. כמובן שניתן ורצוי להתמקד ולבצע בדיקה מקדימה לפני שליחת הבקשות בכדי לוודא כי  אכן גופים אלו עשויים להתעניין במטרות העמותה והפרויקטים שלה בכדי שיהיה סיכוי לקבלת תרומה או מענק, בכדי שלא לגרום
    לבזבוז מיותר של משאבים  ולהימנע מהתמודדות עם דחיות מרובות של בקשות שלא לצורך.מאותה סיבה, יש לוודא מראש מהי מסגרת הזמן להגשת הבקשות, מהם התנאים לקבלת תרומות, האם ישנן דרישות לאופן בו מוגשים המסמכים וכדומה.
  • תפיסה שלילית של בקשת תרומות לעמותות – הפעילות של גיוס כספים צריכה להיעשות מתוך אמונה בעמותה, בחזון ובמטרות שלה. מעבר לכך, יש להבין כי גיוס תרומות הוא תהליך אשר מאפשר את המשך פעילות העמותה, ואין בו פסול בהנחה כי הכספים אכן ישמשו לקידום המטרות הראויות של העמותה. לא ניתן לנהל תהליך גיוס כספים מצליח תחת האמונה כי מדובר בפעולה לא ערכית או שלילית הרואה בבקשת תרומות סוג של “שנור” או בקשת “צדקה”.
  • התמודדות על האופי הרפטטיבי של העבודה – עבודת גיוס כספים לעמותות מתחילה כמעט מחדש כל שנה קלנדרית. בכל שנה, מגייס כספים מגיש בקשות לתמיכה עבור התקציב השנתי של העמותה או עבור פעילות הפרויקטים באותה השנה. לא פעם, הבקשות הינן לאותם גופים אליהם הגיש בקשה גם בשנה הקודמת לה. האופי של עבודה זו, אשר חוזרת על עצמה במידה רבה, יכולה לגרום לשחיקה ולהורדת המוטיבציה. אמנם זוהי העבודה, אך תהליך גיוס תרומות לעמותות צריך לכוון גם להשגת תמיכות ארוכות טווח בעמותה ובפעילותה. על מגייס כספים לשאוף לגייס אפיקי
    מימון לטווח הארוך ותורמים אשר יהיו שמחים להעניק תרומות חוזרות.
  • התמודדות עם פנייה ישירה לתורמים – מחסום נוסף של מגייסי כספים הוא בפנייה לתורמים פרטיים כגון בעלי
    הון באופן ישיר דוגמת שיחת טלפון או קביעת פגישה. לעיתים, אין זה מספיק לשלוח אימייל או מכתב בבקשה לתרומה, אך רבים נרתעים מפנייה ישירה כזו משום שבעלי ההון נתפסים כבלתי נגישים. עקב כך הזדמנויות להשגת משאבים לעמותה מתפספסות.
  • הרגשה של התמודדות לבד בתהליך גיוס כספים – עמותות רבות מטילות את תפקיד גיוס הכספים על כתפיו של עובד יחיד. פעמים רבות הסיבה לכך היא חסמים מנטאליים אצל מנהלי העמותה. התנהלות כזו הינה בעייתית ביותר, שכן מדבור בתהליך מורכב שאדם יחיד יתקשה להוביל באופן יעיל. בכדי שתהליך גיוס הכספים יישא פרי, יש לרתום את כלל העובדים בעמותה, ובעיקר מנהליה לקידום תהליך פיתוח משאבים לעמותה. כלומר, מעבר להשפעה הפסיכולוגית על המוטיבציה של מגייס כספים החש שהוא “לבד במערכה”, הדבר יכול להשפיע על היכולת להשיג תוצאות.

הסתייעות בשירותים מקצועיים שמציעות חברות גיוס כספים יכולה לעזור להתגבר על חסמים מן הסוג שפירטנו מעלה. לדוגמא, חברות גיוס כספים מציעות ליווי ועזרה ברתימת כלל צוות העמותה לקידום התהליך תוך הסרת החסמים הפסיכולוגיים
והרגשיים, ובכך מאפשרות קידום תהליך בריא של פיתוח משאבים לעמותה. מעבר לכך, חברות גיוס כספים גם יכולות לעזור בהסרת חסמים אחרים בתהליכי פיתוח משאבים לעמותות דוגמת חוסר היכרות עם עולם הפילנתרופיה, היעדר ידע וניסיון מקצועיים בתחום של גיוס כספים, צורך בחשיפה של העמותה באמצעות יחסי ציבור נכונים ועוד.

התקשרו עכשיו

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן