התקשורת ככלי בתהליך פיתוח משאבים לעמותות / חני סודרי

 

אחד השלבים החשובים והקריטיים להצלחת תהליכי פיתוח משאבים לעמותות הוא שלב איתור התורמים הפוטנציאליים. בתהליך פיתוח משאבים יעיל, אחד השלבים הראשונים יהיה חיפוש אנשים או גופים אשר יש סיכוי גבוה שיענו בחיוב לבקשת תרומה לעמותה עבורה מבקשים לגייס כספים. תהליכי גיוס משאבים הינם מורכבים ומצריכים השקעת אנרגיה וזמן בלתי מבוטלים, ולכן כדאי לוודא שהעמותה אינה משקיעה אותם בתורמים שלאו דווקא יתחברו לעמותה, לתחום הפעילות שלה ולפרויקטים שלה. ברור כי פניה לתורמים הנכונים תגדיל את הסיכוי להניב פירות רבים יותר ולהשיג הצלחה גדולה יותר בתהליך גיוס כספים.

איתור תורמים פוטנציאליים לתהליך פיתוח משאבים


כלי התקשורת השונים יכולים לעזור במידה רבה לעמותות לאתר תורמים פוטנציאליים, בדמות תורמים פרטיים, גופים עסקיים או קרנות פילנתרופיות. במידה ובעמותה קיים עובד או מתנדב העוסק בגיוס כספים, מומלץ כי יקדיש זמן למעקב אחרי כלי התקשורת, בכדי לגייס מידע על תורמים פוטנציאליים או לאתר שמות של אנשים או גופים שיכולים להוות תורמים. כלומר, פרסומים בעיתונות, בטלוויזיה או באינטרנט יכולים לסייע לבדיקה האם תורם שחשבנו עליו אכן מתעניין בתחום הפעילות של העמותה, על ידי בדיקה האם הוא משתף פעולה או תרם בעבר לעמותות וארגונים בעלי תחום פעילות משותף לעמותה עבורה מנהלים כעת תהליך פיתוח משאבים. מעבר לשיתוף פעולה קודם עם עמותות, יתכן שהתורם הפוטנציאלי יטה לענות בחיוב למכתב בקשה למימון אם ניסיון חייו והחוויות שעבר עם השנים הביאו לכך שתחום הפעילות והאג’נדות של העמותה קרובים לליבו, ולא פעם כתבות על התורם יוכלו לחשוף מידע כזה.

כאמור, בנוסף להשגת מידע על תורמים ספציפיים, מעקב אחרי כלי התקשורת יכול לעזור למצוא רעיונות חדשים לתורמים אפשריים. לרוב, מדורי הכלכלה יהיו היעילים ביותר להשגת מידע על תורמים פוטנציאליים, ומומלץ לעקוב אחריהם בכדי למקד לאחר מכן באופן יעיל יותר פניות לבקשת תרומות לעמותות.

פרסום ומיתוג העמותה כתמיכה עבור תהליך גיוס כספים

התקשורת יכולה לשמש כלי גם עבור שלבים מאוחרים יותר בתהליכי גיוס כספים לעמותות. לא פעם, לאחר הגשת בקשה למימון, התורם הפוטנציאלי יחפש גם הוא מצידו מידע על העמותה, אשר יעזור לו להחליט האם להיענות בחיוב או בשלילה. פרסום העמותה בכלי התקשורת חשוב ביותר. באם העמותה לא תופיע כלל בכלי התקשורת, התורם עלול לקבל רושם כי מדובר בארגון שאינו פעיל כל כך או שאינו מתנהל באופן יעיל ומצליח. מן הצד השני פרסומים רבים על העמותה ופעילותה, ובוודאי פרסומים אוהדים יצרו רושם חיובי של ארגון מוכר ופעיל אשר מצליח לעשות שינוי אמיתי. הכרת הפעילות של העמותה, האנשים שעומדים בראשה, והאופן בו פרויקטים של העמותה הצליחו ליצור שינוי בחברה ובחיי אנשים תעזור ליצור אצל התורם תחושת ביטחון לגבי המקום אליו כספו יגיע, כיצד הוא ינוצל, וכיצד יביא לשינוי משמעותי.

ללא מידע על העמותה, תורם יתקשה להרגיש חיבור אל הארגון. לכן, חשוב שלעמותה יהיה איש מקצוע או חברת יחסי ציבור אשר ידעו כיצד לרתום את התקשורת לצרכי העמותה: לדאוג לפרסומים חיוביים על העמותה במקומות הנכונים, איך ‘לשווק’ כל  פרויקט ופעילות של העמותה, ידעו לאתר ולהביא לפרסום הסיפורים האנושיים של המוטבים של העמותה וכו’.

התקשרו עכשיו

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן