הצהרת המשימה של העמותה והשפעתה על תהליך פיתוח משאבים / חני סודרי

 

נוסח נכון ותמציתי של הצהרת המשימה או הצהרת השליחות (Mission Statement) של העמותה הינו בעל ערך רב לניהול יעיל של העמותה, רתימת העובדים והמתנדבים, פיתוח משאבים לעמותה ועוד. החשיבות של הצהרת משימה אפקטיבית גדולה היום עוד יותר מבעבר. תורמים, תומכים, מתנדבים וכל מי שמתעניין בעמותה שלכם יבקש להבין מהי הצהרת המשימה של העמותה. על הצהרת המשימה של העמותה להופיע באתר האינטרנט שלה (אם קיים כזה), בדו”ח השנתי, בחומרים השונים אשר משמשים בתהליכי גיוס כספים וכו’.

עם זאת, חשוב להבין כי הצהרת משימה של עמותה אינה דבר ש’חקוק בסלע’. היא יכולה, ובמרבית המקרים אף צריכה להשתנות ולהתאים עצמה לעמותה בשלבי ההתפתחות השונים שלה. מומלץ לבחון אותה אחת לכמה שנים. אין חובה כמובן לשנות אותה בכל פעם, אך הבחינה כשלעצמה תעזור לעמותה להישאר בפוקוס ובדרך הנכונה.

הצהרת המשימה מבהירה מהם המטרות והיעדים של העמותה הן לחברי העמותה ועובדיה והן לגורמים חיצוניים, ולכן היא חשובה ביותר גם בהקשר של גיוס משאבים לעמותה. ללא ספק, תורמים פוטנציאליים מבקשים לדעת עבור מה יעבירו כספים במידה ויחליטו לתרום לעמותה ואילו יעדים יסייעו לכבוש.

כיצד לנסח הצהרת משימה לעמותה

כאשר ניגשים למשימת ניסוח הצהרת משימה לעמותה, חשוב לזכור כי עליה להיות ברורה מספיק כך שגם מישהו שמעולם לא שמע על העמותה בעבר יבין היטב מה חזונה ובמה היא עוסקת. בהקשר של גיוס מענקים לעמותות, פעמים רבות מכתב בקשת מענק יהיה הפעם הראשונה בה יתוודע התורם הפוטנציאלי לעמותה, ולכן הצהרת המשימה של העמותה הינה חלק חשוב בכל מכתב כזה.

שני האלמנטים שהצהרת המשימה חייבת לכלול הם ערכי העמותה ויעדיה, והדרכים בהן היא מתכוונת להשיג את היעדים הללו. בנוסף, במידה והעמותה משרתת אזור או אוכלוסייה מסוימים, על ההצהרה לכלול גם אלמנט זה. בכדי שהמסר יעבור באופן ברור וכך שאנשים יזכרו אותו על ההצהרה להיות קצרה וממוקדת, לא יותר מפסקה אחת.

פיתוח משאבים לעמותות

כאמור, הצהרת משימה מציגה את מהות העמותה באופן תמציתי. עליה לאפשר לתורמים פוטנציאליים להבין במהירות מהו תחום הפעילות של העמותה, מהן מטרותיה וכיצד היא פועלת להשגתן. כמובן שתהליך פיתוח משאבים יעיל יתחיל באיתור תורמים שתחום הפעילות של העמותה חופף לתחום הפעילות שלהם או מעניין אותם, בין אם מדובר בתורמים פרטיים, גופים ממשלתיים, קרנות פילנתרופיות או חברות עסקיות. גם הצהרת משימה מנוסחת היטב לא תשכנע תורם פוטנציאלי שמטרות העמותה אינן ‘מדברות אליו’.

הצהרת משימה הינה רק המשוכה הראשונה בתהליך, אך היא לרוב הדבר הראשון שתורמים פוטנציאליים יתוודעו אליו לגבי העמותה. חשוב שתורמים יקבלו את הרושם שהעמותה מגובשת וברורה לגבי חזונה ופעילותה. ההתנהלות השוטפת שלה והאופן בו היא מוציאה לפועל פרויקטים צריכים לשקף את הצהרת המשימה ולהביא אותה לידי ביטוי. השילוב של הצהרה יחד עם התנהלות מקצועית ויעילה על פי הקו שהיא מכתיבה ישכנע את התורמים הפוטנציאליים שמדובר בעמותה שבה הם מעוניינים לתמוך, עמותה אמינה שתעשה שימוש מיטבי בכספי התרומה שלהם, כך שתרומתם אכן תביא לשינוי אמיתי.

התקשרו עכשיו

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן