גיוס משאבים לעמותה – האם ניתן לחזות מראש כמה כסף תוכל העמותה להשיג בשנה? / חני סודרי

 

ללא ספק כל עמותה היתה שמחה לדעת מראש כמה כסף תוכל להשיג בתהליך גיוס משאבים בכל שנה נתונה. למרבה הצער, אין  באמת ‘כדור בדולח’ שיכול לספק נתונים מדויקים, אך ישנם אלמנטים שיכולים לעזור לחזות במידה מסוימת את היקף המענקים אליו ניתן לצפות. כמובן שגם תחזית כזו אינה פותרת את העמותה מן העבודה הקשה הכרוכה בהוצאה לפועל של תהליך פיתוח משאבים יעיל.

הגדרת יעדי תהליך גיוס משאבים

השלב הראשון בכל תהליך גיוס משאבים מתחיל למעשה מהסוף, כלומר הגדרה ברורה של היעדים שהעמותה מבקשת להשיג עד סוף השנה מבחינת השינוי החברתי שהיא רוצה ליצור. לדוגמה, אם אתם מנהלים עמותה של חלוקת מזון לנזקקים, הגדרת היעדים תיעשה בתשובה לשאלה כמה מזון או מנות תרצו לחלק עד סוף השנה.

ככל שיעדי העמותה יהיו יותר ברורים ומפורטים, כך תבינו טוב יותר מה היקף התקציב שתצטרכו לגייס. לא פחות חשוב מכך, הגדרה ברורה של היעדים תגדיל את הסיכוי לזכות לתמיכה רבה יותר, שכן קרנות פילנתרופיות כמו גם גופים תורמים אחרים ואף תורמים פרטיים רוצים לדעת בדיוק עבור מה הם תורמים כסף.

השלב הבא בדרך לתחזית כלשהי לגבי היקף התרומות יהיה הגדרת התורמים אליהם תרצו לפנות בבקשות לתמיכה. אחת הטעויות הנפוצות בתהליכי פיתוח משאבים לקראת שנה חדשה היא התרכזות בדבר אחד בלבד: כסף. אמנם בסופו של דבר זו מטרת התהליך, אך פניה לתורמים פוטנציאליים ובקשת כסף אינה מבטיחה השגת מענקים לעמותות.

מענקים לעמותות מתורמים קיימים

אחד האלמנטים החשובים שעמותות למרבה הצער מתעלמים ממנו הוא שימור תורמים קיימים. אמנם ה’שיטה’ לשימור תורמים פשוטה, ועדיין מרבית העמותות אינן משקיעות בכך מאמצים. יש להתייחס לתורמים כמו לחברים. כלומר, לשמור איתם על קשר, להעמיק איתם את ההיכרות, להזמינם להגיע למשרדי העמותה ולמקומות בהן הפרויקטים שלה מתבצעים וכו’. מגייסי כספים לעיתים כל כך מרוכזים בכסף שהם שוכחים את חשיבות מערכת היחסים עם התורמים.

חשוב ביותר לעקוב משנה לשנה אחר הדפוסים מול התורמים הקיימים ולנסות ולהבין מה אחוז התורמים שתומכים בעמותה פעמים נוספות ומה אחוז ה’נטישה’ של תורמים קיימים. נתונים כאלו בהחלט יכולים לעזור לעמותות להבין האם הן יכולות לסמוך על תורמים קודמים למימון פעילות העמותה בשנה הקרובה. מעקב מסוג זה הינו חיוני גם להסקת מסקנות ושיפור מערכות היחסים עם תורמים קיימים בכדי להגדיל את אחוזי התורמים שמעניקים לעמותה תמיכה ארוכת טווח.

מענקים לעמותות מתורמים חדשים

לצד שימור תורמים קיימים, יש להשקיע מאמצים בגיוס תורמים חדשים. לאחר שתבינו לאיזה היקף תרומות תוכלו לצפות מתורמים קיימים, תבינו מה היקף התרומות שתצטרכו להשיג מתורמים חדשים וכמה מאמצים תצטרכו להשקיע בגיוס אלו. גיוס תורמים חדשים ישלים את החוסר שנוצר עקב עזיבת תורמים קודמים ובתקווה אף ירחיב את מעגל התורמים והיקף התרומות.

כיצד תוכלו להעניק לתורמים פוטנציאליים השראה ולגרום להם להעביר מענקים לעמותה? גם כאן, ההתמקדות בכסף בלבד, כלומר חיפוש התורמים או הארגונים העשירים ביותר, הינה טעות. יש להתמקד באיתור תורמים על פי תחומי העניין שלהם, ובכך לא לבזבז זמן ומאמצים יקרים על פנייה לגורמים שהסיכוי להצלחה מולם נמוך. יש לקחת בחשבון שבתהליך גיוס כספים לעמותה אין ערובות לקבלת תשובה חיובית לבקשות מימון, ויש לפנות לתורמים רבים בכדי להגדיל את הסיכוי שאכין תצליחו לגייס את מלוא המימון הדרוש לכם.

למידה מניסיונות העבר

ללא ספק, ניסיון קודם יכול לסייע באופן משמעותי לעמותה להבין מהו התקציב הדרוש לה לשנה הקרובה בהתאם ליעדים, מה היקף התרומות לו היא יכולה לצפות מתורמים קודמים ולכמה תורמים פוטנציאליים חדשים עליה לפנות. ניהול מקצועי של תהליך גיוס כספים כולל בתוכו מעקב ותיעוד לאורך זמן בכדי שיהיה ניתן להגיע לתחזיות כאלו. חשוב לשאול מספר שאלות:

  • אילו פעולות בשנים הקודמות הביאו לתוצאות הרצויות וכדאי לחזור עליהן גם השנה?
  • מה לא עבד כלל ולא כדאי לנסות שוב?
  • מה עבד באופן חלקי וכדאי לנסות שוב לאחר ביצוע שינויים נדרשים?
  • מבין הפעולות שהניבו פירות, אילו היו קלות יחסית לביצוע ומה דרש יותר מאמצים?
  • האם ניתן להאציל סמכויות לגבי פעולות מסוימות כדי להגביר את היעילות?

מענה לשאלות הללו יכול לסייע מאד ללמוד מניסיונות העבר, להשקיע משאבי זמן וכסף במקומות הנכונים ולהשיג תוצאות טובות יותר בזמן קצר יותר. מבחינה זו, עמותות בתחילת דרכן יתקשו יותר בתהליכי גיוס משאבים, ולעיתים הסתייעות בגורם מקצועי חיצוני כמו חברת גיוס כספים תסייע, שכן לחברות כאלו הניסיון וההיכרות הדרושים עם העולם הפילנתרופי.

 

התקשרו עכשיו

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן